Jeśli tu trafiłeś, to znaczy, że poważnie zgłodniałeś. To znaczy też, że nie chcesz jeść byle czego i nie zadowalasz się fast-foodami.
Jesteś tu, bo odczuwasz inny głód - głód wiedzy.
Ten blog powstał po to, by pomóc Ci go zaspokoić.
Znajdziesz na nim praktyczne wskazówki i porady, które pomogą Ci się odnaleźć na rynku pracy i skutecznie zareklamować siebie pracodawcy.

Każdego tygodnia na blogu pojawiać się będą najświeższe artykuły dotyczące aktualnych trendów na rynku pracy, a także sposobów strategicznego zachowania się i przygotowania do rozpoczęcia wlasnej kariery zawodowej.

poniedziałek, 4 czerwca 2012

Umiejętność pracy w zespole


Umiejętność pracy w zespole

 Asystent, młodszy specjalista, kierownik, dyrektor – każdy pracownik, na każdym szczeblu współpracuje z innymi ludźmi. Dlatego musi posiadać pewną umiejętność, która mieści się w szeroko pojętym pojęciu „komunikatywności” i jest nią umiejętność pracy w grupie, na którą również składają się różne inne cechy, takie jak: umiejętności negocjacyjne, kompromisu, aktywnego słuchania, zbiorowej odpowiedzialności, budowanie relacji z innymi, orientacja na działanie i wspólny sukces, umiejętności skutecznego delegowania zadań. Większość firm zatrudnia całe zespoły do pracy nad danym projektem czy dziedziną, więc kompetencja współpracy z innymi jest jedną z aktualnie najbardziej cenionych przez pracodawców. Prężnie działający team działa efektywniej niż niezależnie od siebie pracujące jednostki.

Umiejętność pracy w grupie to przede wszystkim zdolność do kompromisów, podejmowania dialogu, umiejętność dostrzegania racji drugiej osoby przy jednoczesnym odłożeniu egoizmu na bok. Jest to również zdolność do wytworzenia i podtrzymywania charakterystycznej atmosfery grupowej, wytworzenia tożsamości „teamu” i wyrobienie w sobie myślenia grupowego. W pojęciu tym mieści się także odpowiedzialność zbiorowa, zarówno za porażki jak i sukcesy. Efektywnie pracować w grupie nie mogą jednostki egoistyczne, które mają tendencję do „grania pierwszych skrzypiec”. Tożsamość grupowa polega na odpowiednim dobraniu ról pod względem osobowościowym i kwalifikacyjnym. 

W pracy w grupie wszyscy jej członkowie przybierają różne role. Są realizatorzy zadań, pomysłodawcy, pomocnicy i w każdej grupie musi wyłonić się lider. W dużej mierze to, jaką rolę przyjmnie dana osoba, zależy od jej osobistych i wrodzonych predyspozycji. W każdej klasie już od podstawówki pojawiają się osoby o zdolnościach przywódczych, za którymi tłumnie podążają wszyscy. 

Współpracować w zespole nie będą potrafiły jednostki narcystyczne i takie, które nie potrafią delegować obowiązków, ze świadomością, że „nikt nie zrobi tego lepiej niż ja”, która często jest niezgodna z prawdą. Aby móc współpracować z innymi nad wspólnym zadaniem trzeba odłożyć na bok żądzę awansu i chęć wybicia się i postawić na piedestale chęć efektywnego rozwiązania zadania. Celem pracy w zespole bowiem nie jest zabłyśnięcie na tle innych, lecz stworzenie czegoś nowego wspólnymi siłami. 

Grupa grupą, ale na jej czele stoi zawsze jakaś jednostka, którą nazywa się liderem. Lider zarządza pracami grupy, rozdziela zadania, czuwa nad ich realizacją, ale również angażuje się w wykonywaną pracę na równi z resztą teamu. Oprócz umiejętności współpracy z całą grupą musi posiadać kompetencje rozpoznawania potrzeb i osobowości członków grupy. Od dobrego delegowania zadań bowiem zależy powodzenie całego procesu pracy. Lider powinien kontrolować przebieg pracy, naprowadzać pracowników na dobrą drogę i służyć radą na każdym etapie. Prócz tego musi mieć zdolności kontrolowania, egzekwowania i wyciągania konsekwencji w przypadku braku realizacji zadania. Lider jest częścią zespołu, więc on jak każdy inny członek powinien mieć opanowaną pracę w grupę do perfekcji.

Jeśli w ofercie pracy natraficie na „umiejętność pracy w grupie” możecie się liczyć z tym, że wejdziecie do firmy jako członek teamu. Jeśli więc nie czujecie się dobrze w towarzystwie innych i nie potraficie przełożyć kompromisu ponad własny zawodowy sukces – nie nadajecie się do pracy grupowej. Może warto pomyśleć nad byciem własnym szefem?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz