Kreatywność
W kolejnym
odcinku Cyklu Key Sklills przyjrzymy się bliżej pojęciu „kreatywność”, które
przewija się przez większość ogłoszeń o pracę w działach Marketingu, PR-u, w
dziennikarstwie, mediach czy grafice. Nie zabraknie go również w życiorysach osób,
które ubiegają się o twórczą pracę.
Kreatywność
to pojęcie oznaczające twórczą postawę, umiejętność wymyślania nowych pomysłów
i idei, a myślenie kreatywne oznacza takie, które prowadzi do powstawania
oryginalnych i niekonwencjonalnych rozwiązań. Często kreatywność przypisuje się
jedynie osobom wyjątkowo utalentowanym od dziecka (predyspozycje wrodzone) i
niedostępnym dla innych osób. Jednakże kreatywność, jak większość umiejętności
miękkich da się zwyczajnie nauczyć.
Twórcze
myślenie wiąże się bezsprzecznie z myśleniem nieszablonowym i umiejętnością
odrzucenia pewnych granic myślowych. Gdy postaramy się wyjść swoimi pomysłami
poza pewne konwencje, łatwiej jest wpaść na oryginalne pomysły i dać się
ponieść wyobraźni.
Osoby
pomysłowe lubią zmiany i ciągły rozwój. Nie lubią monotonii, stania w miejscu i
dążą do ciągłej zmiany siebie i swojego otoczenia. Mogą być określane mianem
„nowatorskich”, a ich praca polega na ciągłym opracowywaniu planów, kampanii,
pomysłów, które zrewolucjonizują rynek i przykują uwagę szerszej publiczności.
Kreatywność
bardzo często przypisywana jest wolnym zawodom. Osoby kreatywne bowiem mają
swoje własne niekonwencjonalne sposoby pracy i wymagają specyficznego otoczenia
i atmosfery do rodzenia nowych pomysłów. Rzadko są to ludzie, którym odpowiada
8-godzinny tryb pracy biurkowej w sztucznym świetle i określonej pozycji ciała
i odgórnie narzuconym sposobie ubioru. Jeżeli są zamknięci w takich
konwencjonalnych ramach trudno jest im wyzwolić swoją wyobraźnię.
Bardzo
istotny jest fakt, że osoby kreatywne (czy to z kreatywnością wrodzoną czy
wyuczoną) często nie potrzebują doświadczenia zawodowego aby dostać pracę.
„Kreatywne stanowiska” w różnych firmach nierzadko obsadzane są osobami
„czystymi” zawodowo, które nie mają skostniałych naleciałości. W tych kwestiach
liczy się wręcz świeżość myślenia. Często nowicjusz swoim spojrzeniem wpada na
lepsze pomysły niż weteran w danej dziedzinie. Im świeższe podejście tym więcej
nieszablonowych sposobów rozwiązania.
Z
kreatywnością wpisaną w CV wiążą się również pewne pułapki. Trzeba pamiętać, że
ryzykownym jest wpisywanie do CV jakichkolwiek kłamstw, jednakże jeśli
wpisujemy kreatywność to tylko wtedy, gdy naprawdę cechujemy się wyjątkową
pomysłowością. Jest to bowiem cecha sprawdzalna już na wczesnym etapie rozmowy
kwalifikacyjnej. W bardzo prosty sposób rekruter sprawdzi czy jesteśmy
pomysłowi naprawdę czy tylko na papierze. Może to zrobić zadając pytania
behawioralne, aby dowiedzieć się jak w danych sytuacjach zachowywaliśmy się w
przeszłości. Na podstawie tego będzie wiedział, czy nasze naturalne zachowanie
pasuje do nurtu zachowania niekonwencjonalnego. Innym sposobem na sprawdzenie
kreatywności są scenki sytuacyjne, w których rekruter i kandydat wcielają się w
narzucone role. Jeszcze innym jest polecenie rozwiązania jakiegoś zadania, albo
na miejscu albo w domu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz