Zdolności organizacyjne
Czym są tzw. Key Skills (kluczowe
umiejętności/kluczowe kompetencje) – dowiadujemy się chociażby przeglądając
oferty pracy. Są to pewne uniwersalne wymagania, które przewijają się przez
większość ogłoszeń o pracę, niezależnie od stanowiska. Ich posiadanie jest
cenione w większości zawodów i na wielu stanowiskach. Mogą dzielić się na
„umiejętności miękkie” (szeroko pojęte kompetencje interpersonalne, niezależne
od doświadczenia, wykształcenia, a dość osobliwe dla każdego kandydata) i
„umiejętności twarde” (konkretne umiejętności, fachy w ręku, np. znajomość
języków obcych, czy obsługi komputera). Umiejętności miękkie cechy, które
często wpisujemy w CV w rubryce: Umiejętności/Inne lub często zupełnie pomijamy
jako niepotrzebne i sztucznie wypełniające miejsce życiorysu.
Może się jednak okazać, że wcale nie
są niepotrzebne, a często wręcz pożądane i wymagane przez pracodawców. Jeśli
nie brzmią frazesowo, a wyglądają profesjonalnie i są potwierdzone
doświadczeniem w CV to działają na korzyść kandydata wysuwając go na
prowadzenie w procesie rekrutacyjnym. Warto znać ich moc i listę tych, które są
najbardziej poszukiwane i cenione.
Cykl Key Skills zaczynamy od szeroko
pojętych ZDOLNOŚCI ORGANIZACYJNYCH.
Musi je posiadać każdy pracownik, ten, który dopiero zaczyna swoją ścieżkę
kariery na stażu, jak i ten, który już ma spore doświadczenie i mierzy wyżej.
Gdy przeglądamy ogłoszenia rekrutacyjne „zdolności organizacyjne” wydają nam
się modnym, zapychającym oferty frazesem. Jednak wyrażenie to ciągnie za sobą
bardzo istotną treść i sens, zazwyczaj w zależności od stanowiska i rodzaju
pracy.
Pod pojęciem „zdolności organizacyjne”
czy też „zmysł organizacyjny” może kryć się szereg cech. Między innymi są to:
dobra organizacja własnej (oraz cudzej – w przypadku osób zarządzających
pracownikami) pracy, punktualność, rzeczowość, umiejętność utrzymywania porządku
w miejscu pracy, komputerze, dokumentach i własnych obowiązkach, obowiązkowość,
umiejętność wyznaczania i przestrzegania priorytetów, umiejętność tworzenia
planów i podążania nimi.
Zapewne jeśli przeglądając oferty
stażowe natkniesz się w wymaganiach na „wysokie zdolności organizacyjne” możesz
rozumieć, że na to stanowisko poszukiwane są osoby, które cechują się dobrą
organizacją własnej pracy. Pracodawca liczy na to, że zatrudniony stażysta
będzie potrafił w określonym czasie wykonać polecone mu zdania. Często stażyści
kontynuują naukę i muszą godzić staż czy praktykę w danej firmie ze studiami,
dlatego też wymaga się od nich umiejętności zorganizowania swojego czasu w taki
sposób, aby nie zaniedbać zarówno pracy jak i studiów. Pracodawca chciałby mieć
pewność, że powierzone zdania będą wykonane w sposób profesjonalny i terminowy.
Zdolności organizacyjnych wymaga się
również na wyższych stanowiskach. Często oznaczają one umiejętność pracy w
chaosie i posiadanie sposobów na radzenie sobie z sytuacjami kryzysowymi.
Dobrze zorganizowany pracownik jest przygotowany na wszelkie sytuacje, również
te niespodziewane i szybko znajduje rozwiązanie do powstałych problemów.
W przypadku stanowisk kierowniczych, w
których pracownik zarządza nie tylko pracą własną, ale również kieruje pracą
swoich podwładnych zdolności organizacyjne przybierają jeszcze inny sens. Oznaczają
w tym przypadku umiejętność rozpoznawania potencjału pracowników i
odpowiedniego przydzielania zadań do ich kwalifikacji i charakterów. Dobry
rozdział zadań i obowiązków jest podstawą pracy w firmie i pozwala na efektywne
jej funkcjonowanie. Dobra organizacja pracy oznacza tu również jej sprawną
kontrolę i umiejętność egzekwowania wyników pracy.
Na każdym szczeblu służbowym „zmysł
organizacyjny” oznacza głównie jedno: umiejętność organizowania pracy w sposób
uporządkowany i ułożony w określonym czasie. Z pozoru frazes – może dla
niektórych stanowić nie lada problem. Praca w normowanym czasie (8 godzinny
tryb) nie jest bowiem odpowiednia dla każdego. Są osoby, które efektywniej
wykonują swoje obowiązki np. w nocy, lub w innej atmosferze niż biurowa. Jeśli
więc jesteście taką osobą, z góry możecie spodziewać się, że trudno będzie wam
przyzwyczaić się do zorganizowania pracy w sposób unormowany i lepiej skupić
się na poszukiwaniu pracy w tzw. „wolnym zawodzie”, w którym nie wymaga się
siedzenia 8 godzin w biurze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz