Jeśli tu trafiłeś, to znaczy, że poważnie zgłodniałeś. To znaczy też, że nie chcesz jeść byle czego i nie zadowalasz się fast-foodami.
Jesteś tu, bo odczuwasz inny głód - głód wiedzy.
Ten blog powstał po to, by pomóc Ci go zaspokoić.
Znajdziesz na nim praktyczne wskazówki i porady, które pomogą Ci się odnaleźć na rynku pracy i skutecznie zareklamować siebie pracodawcy.

Każdego tygodnia na blogu pojawiać się będą najświeższe artykuły dotyczące aktualnych trendów na rynku pracy, a także sposobów strategicznego zachowania się i przygotowania do rozpoczęcia wlasnej kariery zawodowej.

wtorek, 13 marca 2012

Dress code czyli etykieta ubioru

Swobodna elegancja, standaryzowany uniform, albo całkiem luźne podejście do ubioru. Dress code to dosłownie „kod ubioru”, etykieta stroju, czyli pewien kanon wyznaczający zasady doboru ubrania w sytuacjach służbowych i w pracy.

Dobór stroju zależy przede wszystkim od branży, firmy, stanowiska i stylu pracy. Są pewne branże, które powszechnie uznaje się za zwolnione z obowiązku przestrzegania dress code’u służbowego. Są to na przykład media, reklama i PR oraz inne wolne zawody. Z drugiej strony niektóre urzędy, zwłaszcza wobec pracowników, którzy mają bezpośredni kontakt z klientem (tzw. Front Office), narzucają określony sposób ubioru. W takiej sytuacji pracownik jest wizytówką firmy i reprezentuje ją „na zewnątrz” więc jego wizerunek powinien być zgodny z wizerunkiem i ideą organizacji, w której pracuje.

Niezależnie od pewnych indywidualnych zasad konkretnych firm i poziomu sformalizowania, są pewne reguły stroju biurowego, których przestrzegać powinni wszyscy, niezależnie od płci.

Stonowane kolory – najbardziej standardowymi kolorami w etykiecie biurowej są: czerń, biel, granat, szarość oraz wszystkie „kolory ziemi”. Tego typu kolory budują prestiż i kojarzą się z powagą i profesjonalizmem.

Umiarkowanie w doborze biżuterii – nie należy „obwieszać się” złotem, warto stosować tutaj cenną regułę, że kobieta może jednocześnie mieć na sobie 2 elementy biżuterii (np. pierścionek i bransoletkę)

Minimalizm i prostota – zarówno w ilości kolorów (najlepiej w ubiorze nie łączyć większej ilości kolorów niż 3) jak i stylu.

Wizerunek służbowy musi budować autorytet dlatego musi być zadbanym i eleganckim.
Są również pewne zakazane elementy stroju, które nie uchodzą nawet wolnym zawodom. Kobiety powinny pamiętać o tym, że uwydatnianie dekoltu, zbyt krótka spódniczka czy odkryte stopy są niestosowne. Mężczyźni zaś powinni zapomnieć o zakładaniu sandałów, niezależnie od pogody i o rozpinaniu koszuli, kiedy jest duszno.

Często firmy, żeby nagrodzić pracowników za tydzień sztywnego ubioru, pozwalają im na jeden dzień „luzu” – „casual Friday” (zazwyczaj jako ten luźniejszy wybierają piątek), w którym można odejść od restrykcyjnych reguł ubioru i pozwolić sobie na pewną dozę indywidualizmu.

Odpowiedni ubiór w pracy zwiększa wiarygodność i buduje pozytywny wizerunek.  Świadczy również o szacunku wobec szefa, współpracowników oraz klientów. Należy pamiętać, że w sytuacjach służbowych strój nie ma podkreślać naszej osobowości prywatnej, a nasze stanowisko i relację w pracy. Idea dress code’u powstała w celu ograniczenia rewii mody i jest zintegrowanym elementem całościowego wizerunku firmy.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz